فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی

شرکت SsFoolad - واردات و تأمین مقاطع فولادی
فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی

شرکت SsFoolad - واردات و تأمین مقاطع فولادی

فولاد سمانته یا فولاد سطحی سخت شونده

  فولاد سمانته یا فولاد سطحی سخت شونده Case hardening steels



  فولادهای سمانته دارای درصد کمی  کربن (معمولا بین 0.25-0.1 درصد) و عناصر دیگری از قبیل منگنز، سیلیسیم، کروم، مولیبدن و نیکل هستند. 

فولادهای سمانته یا سمانتاسیون فولادهایی هستند که تحت عملیات حرارتی کربن دهی تولید می‌شوند 


  فولاد سطحی سخت شونده 


  این فولاد با نام فولاد سطحی سخت شونده هم شناخته  می شود .سخت کاری سطحی نوعی عملیات حرارتی است که سطح فولاد سخت شده و مغز فولاد نرم باقی می ماند و در اصطلاح مغز چقرمه به آن گفته می شود .

  در فولاد سمانته سطح فولاد تا 2میلیمتر قابلیت سختی پذیری دارد  عملیات سخت کاری پس ازماشین کاری  فولاد انجام می شود در این صورت فولادی با سطح سخت و مغز با چقرمگی بالا  به دست می آید .





  میزان نفوذ کربن در سطح فولاد 

     حداکثر نفوذ کربن در فولادهای سمانته 2 میلیمتر زیر سطح است. فولادهای سمانته سطحی سخت، مغزی نرم و چقرمه و مقاومت به سایش بالایی دارند. 

فولاد های گروه سمانتاسیون در عین حال مقاومت به ضربه بالایی نیز دارند.


فولاد سمانته استانداردهای مختلف دارد 


  فولاد سمانته 1.7131 برای ساخت چرخ های دنده دار کوچک ، میل مرغک ها ، اجزا فرمان ، محور پین ها و سنبه ها استفاده می شود.

 سمانته 7131  دارای 0.17 درصد کربن C ، 0.3 سیلیسیم Si ، و 1.2 منگنز Mn و حدود یک درصد کروم Cr می باشد.


فولاد سمانته 1.5920  به علت دارا بودن کروم Cr و نیکل Ni بالا در مقابل فشار و اصطکاک مقاومت قابل قبولی دارد.

 فولاد 5919 برای ساخت انواع چرخ دنده پیستون میله های هزار خار - گژن پین میل فرمان و ... به کار می رود و با پلیش عالی در صنایع پلاستیک و ملامین نیز به کار می رود.


سمانته 1.7147  نیز برای ساخت کلیه قطعاتی که باید دارای سطح بسیار سخت و مغز نرم باشند به کار می رود.
فولاد 1.7147 برای ساخت انواع مختلف چرخ دنده - میل فرمان - کرانویل و پیتیون و... استفاده می شود.





    دفتر مرکزی : 91006364 -021 ☎️


  کارشناس فروش : احمد بیگلو  


   وب سایت : www.SSFoolad.com


آدرس ایمیل: ssfoolad@gmail.com ✍

آدرس: بازار آهن غرب تهران (شادآباد)، بلوک مرداد شمالی، پلاک 190 و 191





نحوه ی تولید لوله مانیسمان ، لوله بدون درز چگونه تولید می شود ؟

نحوه ی تولید لوله مانیسمان ، لوله بدون درز چگونه تولید می شود ؟

در صنعت به لوله های فولادی بدون درز (seamless) اصطلاحاً لوله مانیسمان می گویند.  

 مانیسمان (Mannesmann) نام یک صنعتگر آلمانی است که توانست در قرن نوزدهم از روش منحصر به فرد خود برای تولید لوله ی مانیسمان رونمایی کند.

مانیسمان نوعی لوله فولادی بدون درز است که به دلیل نداشتن درز جوش، مقاومت بیشتری نسبت به لوله های درز دار دارند کاربرد زیادی در بخش هایی از صنعت دارند . لوله مانیسمان بدلیل اینکه درز جوش ندارد، استحکام بالاتری داشته و در قطرهای پایین معمولا ساخته می شوند. دلیل این امر این است که ساخت لوله هایی با قطر بالا آن هم به صورت بی درز، بسیار دشوار خواهد بود و نیاز به صرف هزینه ی بالا دارد.

این لوله ها توسط کارخانه های تولیدکننده به طول های ۶ و ۱۲ متری تولید می شوند که نوع ۶ متری آن رایج تر است. معمولا از لوله های رده ۲۰ برای گازرسانی ساختمان و از لوله های رده ۴۰ در خطوط آتش نشانی یا برج ها و از رده های بالای ۴۰ برای کارهای حساس مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود.

تقسیم بندی این لوله ها بر اساس قطر آن ها نیز از ۱/۲ تا ۳۶ اینچ در بازار وجود دارد که کاربردهای متفاوتی دارد. 

شرکت فولاد سخت فعال در زمینه عرضه لوله مانیسمان 

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست ؟

به طور کلی انواع روش تولید لوله فولادی به دو دسته بدون درز و درزدار تقسیم بندی می شوند. لوله فولادی بدون درز در اصطلاح به لوله مانسمان یا سیم لس (less-seam ) معروفند.

در فرایند تولید این دسته از محصولات از روش جوش استفاده نمی شود، به این صورت که برای تولید از مقاطع فولادی اعم از شمش استفاده نموده و پس از حرارت و کشش و سایر فرایندها به لوله فولادی تبدیل می شود.

همچنین ماده اولیه لوله فولادی مانیسمان نیز با لوله درزدار تفاوت دارد. این در حالی است که در فرایند تولید لوله درزدار پس از برش ورق و شکل دهی آن ، از جوشکاری نیز استفاده می گردد. به طور کلی کیفیت تولید و مواد اولیه لوله مانیسمان نسبت به لوله درزدار بهتر می باشد و قیمت لوله فولادی نیز در هر دو روش متفاوت است.

لوله مانیسمان (بدون درز) چیست؟ این لوله به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام بالاتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار است. همچنین تولید این محصول معمولا در قطرهای پایین صورت می گیرد چرا که تولید لوله فولادی با قطر بالا بدون درز مشکل می باشد و نیاز به هزینه بالایی دارد.

اولین ایده برای تولید لوله فولادی بدون درز، روش اکستروژن بود که پیش از آن برای تولید لوله های سربی به کار می رفت و پس از آن روی فولاد تکرار شد.